آموزش 3d max
آموزش ۳d max – مدلسازی مقدماتی
۱۳۹۶-۱۲-۰۱
آموزش 3d max
آموزش ۳d max – تکمیل و جمع بندی مدلسازی مقدماتی
۱۳۹۶-۱۲-۲۲
آموزش تری دی مکس
موضوع مقاله:  آموزش 3d max - مدلسازی مقدماتی(کار با spline)
مدت زمان تخمینی برای خواندن این مقاله:  15 دقیقه
مخاطبین: کسانی که جلسه اول و دوم آموزش تری دی مکس مقدماتی را دیده اند.
فایل ویدئویی: دارد
فایل PDF: دارد
چکیده این مطلب:
در ادامه تکمیل آموزش مدلسازی در 3d max این جلسه به سراغ آموزش Spline ها و همچنین توضیح modifier ها خواهیم پرداخت.

خب سلام و درود به همه دوستان عزیزی که تا اینجا با نمایه نگار همراه بودن و امیدوارم که آموزش های ۳D max مقدماتی ما به دردتون خورده باشه. واقعیتش من که به شخصه از پیام های دوستان انرژی گرفتم و واسه ساخت ادامه این روال آموزشی مصمم تر شدم. امیدوارم که شمام خسته نشین و پا به پای من تا آخرش بیاین تا بتونیم نتیجه خوبی ازین آموزش ها بگیریم. واسه انگیزه بیشتر همینجا یه قولی هم بهتون میدم، کسانی که بتونن این آموزش ها رو تا آخر ادامه بدن و تمرینات رو کامل کنن، در نهایت نمونه کارهایی که از طریق همین آموزش بعد از یادگیری این دوره بتونن بزنن رو به نام خودشون روی سایت نمایه نگار منتشر میکنیم.

بسیار خب من مستقیم میرم سراغ اصل مطلب و اینکه 

این جلسه از آموزش ۳D max قراره چی یاد بگیریم:

۱- modifier ها یا ویرایش کننده های مدل در۳D max
۲- شروع کار با Spline ها (خطوط دو بعدی) در ۳D max
۳- آموزش group و ungroup کردن آبجکت ها در ۳D max

این جلسه جزو یکی از مهمترین مباحث آموزش ۳d max در سایت نمایه نگار هستش. میخوام اینقدر اصولی و دقیق توی مدلسازی پیش بریم که در آینده دیگه هیچ مدلی نباشه که نتونیم بزنیم. یعنی از شیر مرغ تا جون آدمیزاد، هر مدلی دورو برتون دیدین یا بهتون سفارش دادن رو بتونین خیلی راحت مدلسازی کنین. در راستای تکمیل مباحث جلسه گذشته میخوام اول از همه برم سراغ:

modifier ها یا به اصلاح ویرایشگرها در ۳D max :

ببینین دوستان قضیه ازین قراره که شما زمانی که بیس و پایه مدلسازی خودتون رو انجام دادین قطعا به یک سری ویرایشگر نیاز پیدا خواهید کرد که کارتون رو راحت تر کنین. به عنوان مثال شما یه میله خم شده رو نمیتونین از همون اول شکلشو آماده داشته باشین! باید اول میله رو رسم کنین. بعد خمش کنین! خب، همین عملیات خم کردن میله اسمش میشه ویرایشگر( modifier) به همین سادگی! خب حالا ما خیلی ویرایشگرهای دیگه هم داریم مثل Taper ، Twist ، stretch ، smooth و …. که هرکدوم یه کاری انجام میدن که در ادامه توضیح میدم.

آموزش 3d max

واسه استفاده از این ویرایشگرها کافیه بعد از انتخاب آبجکت به سراغ منوی زیر رفته و هر ویرایشگری که دوست دارین رو انتخاب و ازش استفاده کنین.( البته ما از همه این ویرایشگرها استفاده نمیکنیم و اونهایی که کاربردی تره رو معرفی میکنیم.)

آموزش 3d max

آموزش 3d max

با انتخاب هر ویرایشگری یه سری پارامترهای مربوط به اونم ظاهر میشه که میتونین با زیاد و کم کردن هرکدومش به راحتی تاثیرشو روی مدل ببینین.

به عنوان مثال توی پارامتر مربوط به Blend که ویرایشگری برای خم کردن اجسام است. با Angle میتوانیم زاویه خمش را مشخص کنیم. یا با Direction میتوانیم جهت خم شدن را مشخص کنیم.
Bend axis محور خمش جسم را مشخص میکند که در راستای X ، Y یا Z باشد.
Limit Effects محدوده تاثیرگذاری ویرایشگر را مشخص میکند که از چه قسمتی تا چه قسمتی روی شکل ویرایشگر اعمال شود.

تقریبا برای تمام ویرایشگرها این روال یکیه و خیلی راحت میتونین همه اونا رو یاد بگیرین. یادمه یه استادی میگفت واسه اینکه هرچیزی رو یاد بگیری باید ترستو بزاری کنار! پس ترس ازینکه نرم افزار هنگ میکنه یا مجبور بشین سیستمو ریست کنین و …. رو بزارین کنار و دست به کار شین و ویرایشگرهای مختلف رو تست کنین و کار باهاشون رو یاد بگیرین.


البته ما توی ویدئوی آموزشی این جلسه که لینک دانلودشم پایین همین صفحه است، ویرایشگرهای به درد بخوری که توی ۳D max پرکاربرد هستن و هرجایی به کارتون میان توضیح دادیم. با دیدن این فیلم میتونین نحوه کار اونارو آموزش ببینین.

آموزش 3d max

آموزش کار با Spline ها یا خطوط دو بعدی در ۳D max :

و اما مبحث اصلی این جلسه ما چیز دیگه ای هستش! ما امروز میخوایم کار با spline ها رو یاد بگیریم تا بتونی هر شکلی که مد نظرمون هست رو رسم کنیم و بعد از اونم بتونیم بهش حجم بدیم و ویرایشش کنیم.
خب واسه رسم خطوط کافیه به منوی زیر برین:

Create > shapes > line

آموزش مدلسازی 3d max
و با انتخاب line کارتونو شروع کنین.

آموزش مدلسازی 3d max

هر خطی از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده:
۱- نقاط (Vertex)
۲- پاره خط ها (Segments)
۳- تمام شکل (spline)
که به ترتیب کلید کمکی هرکدوم عدد ۱ ، ۲ و ۳ روی صفحه کلیده. هر بخشی رو که انتخاب کنین پارامترهای خاص خودشو داره و با توجه به مدلی که نقششو داریم میتونیم ازونها در جای درست استفاده کنیم.
به عنوان مثال توی عملگر های نقاط ابزاری با نام fillet وجود داره که کاربردش گرد کردن نقاط زاویه دار هستش یا ابزار دیگری هست به نام weld که کارش یکی کردن نقاط نزدیک به هم هستش. اینجا در واقع خیلی راحت شما میتونین کارهایی رو انجام بدین که توی اشکال پایه قادر به انجامش نبودین.

نقاط توی spline ها به ۴ دسته تقسیم میشن:

آموزش مدلسازی 3d max

۱- bezier corner(در این حالت در اطراف نقطه ۲ دستگیره ظاهر میشود که هرکدام به تنهایی میتواند پاره خط متصل به نقطه را شکل دهد)
۲- bezier (در این حالت در اطراف نقطه ۲ دستگیره ظاهر میشود که مستقل از هم نیستند! ولی پاره خط متصل به نقطه را شکل می دهند)
۳- corner(در این حالت نقطه به حالت خشک و زاویه دار درمی آید.)
۴- smooth (در این حالت نقطه به حالت گردو نرم درمی آید.)

آموزش مدلسازی مقدماتی 3d max

هر نقطه ای از شکل رو میتونین با توجه به نیازی که دارین میتونین با کلیک راست کردن روی اون نقطه به یکی ازین انواعی که گفتیم نسبت بدین.
یه نکته بسیار کاربردی دیگه که میخوام خدمتون عرض کنم اینه که اشکال دو بعدی هم مثه سه بعدی قابلیت ترکیب شدن(Compound) رو دارند. و میتونین اونا رو از هم کم کنین، ازشون اشتراک بگیرین یا باهم یکیشون کنین. البته این قالبیت برای spline فعال میشه.

آموزش مدلسازی مقدماتی 3d max

و در آخر اینکه به تمام spline ها از طریق ویرایشگر Extrude میتونیم حجم بدیم و اونا رو تبدیل به Geometry کنیم.

آموزش مدلسازی مقدماتی 3d max

خب مباحث آموزشی این جلسه هم تموم شد. ما طی یک ویدئوی آموزشی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای نحوه مدلسازی یک سری از اشکال رو آموزش خواهیم داد تا تمام آموزش هایی که در این سه جلسه دیدن رو طبقه بندی کنیم و همچنین بتونیم یاد بگیریم که هرکدوم ازین مباحث کجا کاربرد دارن. در ضمن نحوه مدلسازی تمرین جلسه قبل رو هم در همون ویدئو براتون میزارم.

دوستان عزیزم، موفق و پیروز باشین تا جلسه بعد و آموزش های حرفه ای تر خدانگهدار

دانلود فایل - مقاله آموزشی به صورت PDF
اگه الان فرصت خوندن این مقاله رو ندارین میتونین به صورت PDF اونو دانلود کنید و هرموقع فرصت داشتین مطالعه کنین:
دانلود فایل این آموزش در قالب PDF
فایل تمرین مربوط به آموزش های ویدئویی
فایل تمرین ندارد
بعد از دیدن فایل های ویدئویی این جلسه اگر باز هم مشکل یا سوالی در خصوص کار با نرم افزار داشتین میتونین پایین همین صفحه سوالاتتونو به صورت کامنت بزارین تا بتونم جواب بدم.

14 دیدگاه ها

  1. محمد صفایی گفت:

    خیلی خوب بود استاد فقط اگر ممکنه زودتر اون ویدئویی که گفتین رو بزارین چون خیلی لازمش دارم

  2. عالی بود مقالتون جهت افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی میتونید روی ما حساب کنید.

  3. علی گفت:

    یکی از بهترین سایت ها تو این زمینه سایت شماست

  4. erfan گفت:

    واقعا عالی من اموزش پرند رفتم این همه یاد نگفتم. فقط لطفا اموزش متحرک سازی بذارید.

  5. PatrickVop گفت:

    favourable resource Jarle Thorsen Unaico SiteTalk

  6. I am genuinely happy to read this webpage posts
    which includes plenty of helpful information, thanks for
    providing such data.

  7. Thank you for the good writeup. It in reality used to be a leisure account it.
    Glance complex to more delivered agreeable from you! However, how can we be in contact?

  8. Aw, this was a very good post. Finding the time
    and actual effort to produce a top notch article… but what can I say… I hesitate a whole
    lot and don’t seem to get nearly anything done.

  9. This website certainly has all the information I needed concerning this subject and didn’t know who to ask.

  10. Hey! This post couldn’t be written any better!
    Reading through this post reminds me of my old
    room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him.

    Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!

  11. Robertmap گفت:

    good resource Jarle Thorsen Kielce

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code