در چشم انداز حضور مشتری امروزی، جلوگیری از تقلب، رعایت الزامات نظارتی و مدیریت ریسک از اهمیت بالایی برخوردار است. تخمین زده می شود که سالانه 800 میلیارد تا 2 تریلیون دلار پولشویی می شود. این معادل حدود 2 تا 5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) است. برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه ورود، موسسات مالی اغلب باید نه تنها هویت مشتری، بلکه شرکت های کوچک و نهادهای شرکتی را نیز تأیید کنند.
«مشتری خود را بشناسید» (KYC) و «کسب و کارتان را بشناسید» (KYB) اجزای ضروری یک فرآیند سازگاری قوی و کاهش ریسک هنگام ورود به مشتریان تجاری هستند. در این مقاله، ما در مورد شباهتها، تفاوتها، و اینکه چگونه تأیید دادههای کسبوکار بهتر در فرآیند KYB شما، انطباق را تقویت میکند، ریسک را کاهش میدهد و درآمد را جذب میکند، صحبت خواهیم کرد.
KYC در مقابل KYB: شباهت ها، تفاوت ها و وابستگی متقابل
در حالی که KYC و KYB اهداف متفاوتی را دنبال می کنند، شباهت ها و تفاوت های مهمی دارند. و برای برخی از مشاغل، آنها به طور ذاتی برای چارچوب های انطباق جامع به هم مرتبط شده اند.
شباهت ها
KYB و KYC اجزای حیاتی انطباق با مقررات و مدیریت ریسک، به ویژه در بخش مالی هستند. هدف اصلی آنها پیروی از مقررات ضد پولشویی (AML) برای ایمن تر کردن تراکنش های مالی و جلوگیری از فعالیت های پولشویی است. عدم رعایت مقررات AML در اتحادیه اروپا (EU) می تواند منجر به جریمه تا 10٪ از گردش مالی جهانی آنها شود.
شباهت ها عبارتند از:
- اهداف: KYC و KYB هر دو هویت را تأیید می کنند و خطرات بالقوه، از جمله پول شویی، کلاهبرداری، فساد، و تأمین مالی تروریسم را ارزیابی می کنند.
- اهتمام لازم: هر دو شامل جمعآوری اسناد، اجرای بررسی پسزمینه، و تطبیق با رجیستریها، فهرستهای نظارت و پایگاههای مختلف اعتبارسنجی است.
- انطباق: مقررات انطباق بر KYC و KYB حاکم است.
- صنایع: هر دوی آنها به ویژه برای مؤسسات مالی که خدمات مالی شخصی یا تجاری مانند کارت های اعتباری یا وام ارائه می دهند، مرتبط هستند. آنها همچنین برای بیمه، املاک و بازارهای تجارت الکترونیک مرتبط هستند.
تفاوت ها
در حالی که KYC بر تأیید هویت مشتری از طریق اطلاعاتی مانند نام، آدرس و شناسههای دولتی تمرکز میکند، KYB اعتبار و نمایه ریسک مشتریان تجاری را ارزیابی میکند، ساختار کسبوکار، مالکیت، دادههای مالی و انطباق با مقررات را بررسی میکند.
تفاوت ها عبارتند از:
- نوع مشتری: KYC افراد را پوشش می دهد، در حالی که KYB بر SMB ها و نهادهای تجاری تمرکز دارد. هر شرکتی که خدمات B2B ارائه می دهد، خود را با استفاده از مقررات KYB می بیند.
- اطلاعات: KYC شامل جمع آوری و تأیید اطلاعات هویت مشتری، مانند نام، آدرس، تاریخ تولد، و اسناد شناسایی صادر شده توسط دولت است. KYB ساختار قانونی یک کسب و کار، جزئیات مالکیت، اطلاعات مالی، طبقه بندی صنعت و انطباق با مقررات را بررسی می کند.
- خطرات: KYC خطراتی مانند کلاهبرداری و پولشویی توسط افراد را کاهش می دهد. KYB خطرات مرتبط با کسب و کار، از جمله مالکیت و کنترل نهایی کسب و کار نه چندان آشکار را آشکار می کند. این می تواند چندین درجه پیچیده تر از KYC باشد زیرا به دنبال درک نه تنها کسب و کار، بلکه نهادهایی است که یک شرکت با آنها معاملات انجام می دهد، از جمله ارتباطات بین مرزی.
- صنایع: KYB می تواند برای موسسات مالی، ارائه دهندگان خدمات قمار، ارائه دهندگان خدمات پرداخت، شرکت های حقوقی و غیره درخواست دهد. نوع دقیق نهادی که باید بررسی های مربوط به کسب و کار شما را انجام دهد به مقررات ضد پولشویی حوزه های قضایی که در آن فعالیت می کنند بستگی دارد.
وابستگی های متقابل
اتکای صرف به KYC می تواند شکاف هایی را برای مشتریان تجاری شما ایجاد کند. برای دستیابی به چارچوب جامع انطباق، بسیاری از شرکتها به دنبال قدرت ترکیبی KYC و KYB هستند که امکان ارزیابی دقیق ریسک، پیشگیری از تقلب و انطباق با مقررات را فراهم میکند. با این حال، اثربخشی این راه حل ها به شدت به کیفیت و دسترسی منابع داده ای که خدمات KYC و KYB را هدایت می کنند بستگی دارد.
برای راستیآزمایی قوی KYB، بررسی دقیق منابع داده کسبوکار که فرآیندهای شما را تامین میکنند بسیار مهم است. بدون دسترسی به دادههای دقیق و جامع در مورد طیف گستردهای از سوابق کسبوکار، توانایی شما برای شناسایی مشتریان قانونی کسبوکار ممکن است آسیب ببیند و در نتیجه شکافهای قابلتوجهی ایجاد شود که میتواند به قیمت مشتریان و درآمد بالقوه شما تمام شود. علاوه بر این، بسیاری از سرویسهای KYC و KYB برای تأیید مالکیت کسبوکار و تأیید اعتبار افسران تجاری به چالش کشیده میشوند، زیرا این یک شکاف رایج در منابع دادهای است که فرآیند تأیید را هدایت میکند.
راه حل های بهتر KYB با داده های بهتر شروع می شود
برای پیروی از مقررات پیشرو AML، شرکتها باید اطمینان حاصل کنند که فرآیندهای KYB آنها از دادههای بسیار قابل اعتمادی استفاده میکند که دادههای فیرموگرافی، سلامت تجاری و انطباق را پوشش میدهد. جزئیات مهم برای بررسی و گزارش شامل آدرس کسب و کار، مجوزها، ثبت نام، و اسناد شناسایی صاحبان کسب و کار نهایی است. علاوه بر این، مشاغل و افراد باید در برابر AML، تحریم ها، و لیست افراد در معرض سیاسی (PEP) مورد بررسی قرار گیرند.
دادههای دقیق برای شرکتها بسیار مهم است تا از تأیید کسبوکارهای نامشروع یا دور زدن اشتباه مشتریان قانونی اجتناب کنند. پایگاههای اطلاعاتی ثابت با اطلاعات انبوه موجودیت ممکن است برای راستیآزمایی قوی موجودیت کافی نباشد، و دادههای گزارششده از شرکتها فقط باید همراه با رویههای بررسی دقیق (EDD) و تحلیل ریسک استفاده شوند.
یافتن یک شریک قابل اعتماد KYB با سوابق داده های گسترده و دائماً به روز شده برای اعتبارسنجی هرچه بیشتر مشتریان بالقوه بسیار مهم است. داده های ناکافی یا قدیمی می تواند منجر به رد کاذب متقاضیان شود و باعث شود کسب و کارها درآمد ارزشمند خود را از دست بدهند. در Markaaz، مشاهده کردهایم که بین 25 تا 85 درصد از مشتریان تجاری که رد شدهاند، بهدلیل دادههای نادرست، بهطور نادرست دور شدند.
داده های کسب و کار بهتر می تواند مشتریان بیشتری را تأیید کند و ریسک را کاهش دهد
یک راهحل داده قویتر KYB میتواند تعدادی از چالشهای راستیآزمایی را حل کند، از جمله:
- تایید مشتریان تجاری که به سختی قابل تایید هستند: این امر به ویژه برای مشتریان کسبوکارهای کوچک مهم است، زیرا یافتن و تأیید آنها در برابر اعتبارسنجی منابع داده دشوار است، زیرا تمایل دارند در تجارت جدید باشند و سابقه مالی کوتاهتری دارند. اغلب، خطاها در منابع داده های کسب و کار به دلیل خطاهای ساده است. شما به یک ارائهدهنده دادههای کسبوکار نیاز دارید که دارای وسعت دادهها و سوابق بهروزشده دائمی باشد تا اطمینان حاصل کند که کسبوکارهای جدید یا آنهایی که دادههایشان بهطور پویا تغییر میکند، بررسیهای تأیید صحت شما را به اشتباه پاس نمیکنند یا به اشتباه رد نمیشوند.
- تأیید هویت خودکار: به جای تکیه بر بررسیهای دستی، راهحلهای خودکار و یکپارچه هویت کسبوکارها را در زمان واقعی در مقابل اعتبارسنجی منابع داده تأیید میکنند و دیدگاههای کامل و دقیقی از مالکیت، ساختار، مکانها و موارد دیگر ارائه میدهند.
- پارامترهای تایید سفارشی: پارامترهای تصمیم گیری ورود خود را بر اساس نیازهای سفارشی کسب و کارتان تنظیم کنید. ارائه دهندگان انعطاف پذیر به جای یک رویکرد یکسان، به شما امکان می دهند مجموعه ای از قوانین داده های قابل تنظیم را برای ارزیابی عوامل خطر منحصر به فرد هر رابطه تجاری اعمال کنید. به این ترتیب، میتوانید کسبوکارهایی را که میخواهید با آنها کار کنید تأیید و تأیید کنید.
- انطباق بهتر با مقررات: گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، اتحادیه اروپا، بریتانیا و سایر حوزه های قضایی در حال تصویب الزامات سختگیرانه KYB هستند. راهحلهای پیشرفته تضمین میکنند که همه پایههای نظارتی پوشش داده میشوند و کسبوکار شما با تکامل مقررات بهروز میماند. دادههای بهروزرسانی شده تضمین میکند که تغییرات پویا در AML، فهرستهای تحریمها، و افراد در معرض سیاسی (PEP) به دلیل سوابق قدیمی از دست نمیروند.
- نظارت مداوم: فقط تأیید یک کسب و کار در هنگام ورود کافی نیست. نظارت مستمر حتی پس از ورود به هواپیما، تشخیص زودهنگام تغییراتی را که ممکن است بر نمایههای ریسک تأثیر بگذارد را ممکن میسازد. این شامل غربالگری در برابر فهرستهای نظارتی، شناسایی وابستگیهای جدید، و پرچمگذاری گزارشهای نامطلوب رسانهها میشود.
برای اینکه به طور کامل مؤثر باشد، داده های تأیید کسب و کار باید فراتر از تیم انطباق، در جریان های کاری ادغام شوند. اکثر مشتریان به خدمات/ادغام های سفارشی شده با ارائه دهندگان مختلف نیاز دارند تا بهترین نتایج را به دست آورند.
آوردن داده های کسب و کار بهتر به گردش کار KYB شرکت شما
Markaaz دادههای تجاری بینظیری را ارائه میدهد، بهویژه برای مشاغل کوچک و متوسط (SMB) که به سختی تأیید میشوند، به شرکتها قدرت میدهد تا به طور مؤثر ریسک را مدیریت کنند و الزامات تأیید تجاری را برآورده کنند. با فهرست گسترده Markaaz ما، شامل بیش از 300 میلیون رکورد جهانی کسب و کار کوچک، جذب مشتریان کسب و کار کوچک و اتخاذ تصمیمات آگاهانه در مورد ریسک برای مشتریان تجاری هرگز آسان تر نبوده است.
دادههای جامع کسبوکار کوچک ما شامل فیرموگرافی، سلامت کسبوکار، اطلاعات اعتباری، و دادههای مربوط به انطباق است که همه از چندین منبع برای اطمینان از تجزیه و تحلیل کامل مشتریان تجاری بالقوه شما تهیه شدهاند. با استفاده از الگوریتمهای تطبیق اختصاصی و فناوری یکپارچهسازی انعطافپذیر، به دقت دادهها و تأیید سریعتر دست مییابیم تا اطمینان بیشتری به حضور مشتری کسبوکار داشته باشیم.
خدمات راستیآزمایی کسبوکار ما را کاوش کنید و با تیم ما برای آزمایش نمونهای از نمونه کارها مشتریان خود همکاری کنید. ببینید چگونه با اطمینان کسبوکارهای بیشتری را تأیید میکنیم، بهویژه کسبوکارهای کوچک که اعتبارسنجی آنها دشوار است.